Skip to main content

2008 husqvarna 250 4-takt

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #1 af MotoMan
2008 husqvarna 250 4-takt blev oprettet af MotoMan
Hej DORMCK.

Først vil jeg lige rose jer for en rigtig fed side :)

Jeg er ret ny mht det at køre Enduro, dvs jeg har faktisk ikke kørt det endnu,
men påtænker mig at begynde på det, da det tiltaler mig meget, ikke kun at høvle
kilometer efter kilometer af på asfalten.

Jeg har et par spørgsmål jeg gerne vil have jeres hjælp til.

Pkt.1
Er det muligt at køre enduro/offroad i DK eller Sverige, hvis ikke
motorcyklen er indregistreret, jeg tænker ikke på de alm. crossbaner
hvor man mere eller mindre suser rundt på de samme 1200-1800 meter ?

Pkt.2
Når jeg har en Motocross-license (DMCU), gælder den også for den license
til Enduro ?

Pkt.3
Hvad vil i mene en god begynder-maskine kunne være, jeg er 42 år, 190 cm, 100 kg.

På forhånd tak.
Nb. jeg sender en indmeldelse i febuar..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #2 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne Ny mand på siden (enduro)
Hej DORMCK.

Først vil jeg lige rose jer for en rigtig fed side :)

Jeg er ret ny mht det at køre Enduro, dvs jeg har faktisk ikke kørt det endnu,
men påtænker mig at begynde på det, da det tiltaler mig meget, ikke kun at høvle
kilometer efter kilometer af på asfalten.

Jeg har et par spørgsmål jeg gerne vil have jeres hjælp til.

Pkt.1
Er det muligt at køre enduro/offroad i DK eller Sverige, hvis ikke
motorcyklen er indregistreret, jeg tænker ikke på de alm. crossbaner
hvor man mere eller mindre suser rundt på de samme 1200-1800 meter ?

Pkt.2
Når jeg har en Motocross-license (DMCU), gælder den også for den license
til Enduro ?

Pkt.3
Hvad vil i mene en god begynder-maskine kunne være, jeg er 42 år, 190 cm, 100 kg.

På forhånd tak.
Nb. jeg sender en indmeldelse i febuar..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Niels
  • Niels
  • Posts: 579
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #3 af Niels
Besvaret af Niels på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej og velkommen til.

Hvor i landet kommer du fra? Siden du spørger til enduro i Sverige er du jo nok fra Sjælland.
Der er et enduro spor i hedeland ved Roskilde, og der er en del spor i Sverige. Der ud over er der en masse arangementer her i klubben og også nogle i Tenere klubben, så der er mange muligheder for at komme ud at køre, også uden det dyre ekstraudstyr på bagskærmen :!

Det med licensen ved jeg ikke så meget om, men prøv at gi Moffe et ring (hans nr. står på licens tråden)

Og så er der det med valg af mudderfræser:fish: der er nok lige så mange foreslag som der er medlemmer i klubben! Hvor meget må den koste, er du til 2 eller 4 takt hvordan er dit temperament! Lad mig citere Kid Weiss: Less is more! Hvis det var mig der skulle til at starte ville jeg nok hoppe på en 4 takt 250'er (helst
KTM:) ) Der er faktisk en fin 2008 husqvarna 250'er til salg her på forum!

Uanset hvad du vælger vil du ikke fortryde at du begynder på at køre i mudder, kun at du ikke startede for lang tid siden
:Matrix::Matrix::)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #4 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Niels
Tak for dit svar...

Ja glemte jo at skrive at jeg kommer fra århus egnen.

Mht. dit spørgsmål vedr. hvad jeg er til/temperament, må svaret nok blive 4 takter,
jeg har ladet mig fortælle, at man skal være mere end øvet, hvis man skal have noget ud af en 600 ccm eller derover, så jeg satser på at finde en 250-450 ccm maskine.

Liget et spørgsmål mere, hvad er den store forskel på en Enduro og en Crossmaskine ?
kan/må jeg overhovedet bruge en crossmaskine til enduro, på de spor der er rundt omkring i dk ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Morfar
  • Morfar
  • Posts: 934
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #5 af Morfar
Besvaret af Morfar på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Velkommen til MotoMan :)

Tror jeg kan hjælpe med lidt svar på noget af det, da jeg er licenspusher for klubben.
Du kan med din DMCU cross licens køre med i de 3 enduroløb DMCU (i praksis er det DORMCK) arrangerer af de ialt 6 DM enduro løb der laves sammen med DMU, da der ved de 3 DMCU løb vil være en Cross Country klasse, hvor man netop kan køre med på cross licens. Husk dog cyklen skal overholde de 112 dB støjgrænse, som endurocyklerne.
Med en DMCU (eller DMU) enduro licens kan du deltage i alle 6 DM løb i Elite eller Bredde klassen.
Se mere under Forum - Enduro info - Licens 2011.

Ud over de 6 enduro DM løb bliver der i 2011 mindst en håndfuld andre løb/events du kan deltage i uden plade på.

De primære forskelle på en enduro og cross maskine, ud over lys og godkendelser:

1. og 2. gear er kortere på enduro, og det er godt ved teknisk svære situationer, f.eks. træstammer.
Motoren på enduro er typisk mildere, altså ikke så gal, eller spids i effekten. En jævnere effektkurve.
Serviceintervaller er længere på enduro (olie hver 5. time på MX, hver 15. på enduro) da de ikke er så hårdt pumpet. Stempelliv er også typisk mindst dobbelt så langt.
Enduropotten overholder de 112dB. Det gør en MX potte ikke.
Affjedring på enduro typisk en tand blødere.

En anden måde at sige det på: En MX duer ikke til enduro, men en enduro duer fint til MX

Valg af maskine er meget subjektivt, men nu jeg er smittet og har orange blod vil jeg naturligvis pege på KTM: Nemme at skrue i, billige reservedele du kan få alle vegne, mange af dem = til at komme af med igen.
Din vægt taget i betragtning får en 250'er rigeligt at lave (sorry.....), så en EXC 400 eller 450'er ville ikke være helt gal at starte på. En 525 er også en mulighed. Den er faktisk ikke så gal som 450'eren, men en anelse mere bund. Mere mild hele vejen op. Men uanset: Alle 3 har rigeligt med kræfter. No worries :s

Vi glæder os til at møde dig, og se dig på sporet!

Moffe Racing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #6 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Morfar og tusind tak for dit svar, kastede lys over land.

Skal jeg forstå det sådan, at KTM'er med EXC er rene Enduro maskiner ?

Har også set en Lc4 620 Ktm, er den egnet til Enduro ?

Hvornår er siger du det første løb finder sted, hvor jeg kan deltage i uden plader på maskinen,
vel at mærke hvis den overholder db kravet ?

Motoman

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • GUEST
13 år 8 måneder siden #7 af
Besvaret af på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
hey jeg har en rigtig fin ktm 400 til salg..du kan se den i køb og salg....400 er klart bedere begynder maskine end 450 el 525...hvis du har lyst kan du jo bare komme og prøve den...
keldvvs

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • GUEST
13 år 8 måneder siden #8 af
Besvaret af på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
hej jeg har en fin honda crf 250 x med en 280 ccm cylinder på. affjedering ombygget med speciale ventiler og til kørevægt på 95 kg.køre computer. fmf udstødning komplet. bundskjold. tokyo mods karabator. telf 26482850. erikb@live.dk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Morfar
  • Morfar
  • Posts: 934
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #9 af Morfar
Besvaret af Morfar på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Ja - EXC modellerne er rene enduro maskiner, men kan også indregistreres. Jeg bruger selv en 525 til off road ture. Den lave vægt er en stor fordel, også der.

En LC4 kan godt køre enduro, men så bør du melde dig til i off road klassen. Den er tung i forhold til en EXC. Det kræver gode kræfter og fysik at tumle en 620'er til enduro. Den er dog klart rarere end en EXC hvis du snakker længere off road ture med lidt asfalt ind imellem.

Men hvis du vil ud at ræse er en EXC klart at foretrække.

Nu er der andet end orange (selv om jeg ikke er meget for at sige det....): Hondas CRF-X, Yamahas WR-F, Husqvarnas TE og Betas RR serier er også rene endurojern af fineste skuffe. Og Gas-Gas...... Der er nok af dem.

Første løb er Bryrup Enduro 19/3.

Moffe Racing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #10 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Keldvvs og og honda, tak for oplysningen, jeg kigger lige forbi køb/salg.

Mvh
Motoman

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

13 år 8 måneder siden #11 af ErikKristensen
Besvaret af ErikKristensen på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Ja Ja jeg har da også en meget fin KTM jeg sætter i puljen:WoW:

KTM exc 525 05 ny renoveret motor, og ekstra dele, er også i salg.

Kort og godt ØLLE

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #12 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
takker erik, jeg kigger forbi køb/salg

Motoman

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • GUEST
13 år 8 måneder siden #13 af
Besvaret af på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Velkommen til Motoman,

Dit projekt lyder meget lig den måde jeg startede på og det har været pisse fedt indtil nu (dog minus brækket fod og skinneben), men jeg vil klar anbefale dig at finde ud af hvad det er du vil kører, er det hovedsageligt Enduro eller off-road, og så tage ud og prøve så meget forskelligt som muligt.

Jeg startede selv ud med at kører Enduro på en KTM EXC 520 jeg tilfældigvis fandt en søndag hamborg, og første gang jeg mødte nogen fra klubben var til Snigers sindsygt mudderede Brande Enduro. Mange fra klubben vil sikkert give mig ret i at en 520er ikke er det mest oplagte valg for en "nybegynder" (jeg har kørt rigtig meget asfalt inden) og der har sgu været temmelig mange lærerpenge i form lange arm, styrt og asen og massen fordi maskinen ikke passede til mit niveau, hvorimod Moffe for det til at se legende let ud at køre 520er.

Så jeg vil helt sikkert gå efter noget forholdsvist småt med en tilgivende motorkarakteristik. Jeg har selv en exc 250 nu - og selvom det meget begrænset hvad jeg har fået kørt på den (det var åbenbart ikke nok at brække benet en gang der skulle lige bonus omgang "on the house" med" fungerer det meget bedre.

Jeg bor også i Århus området og du er velkommen til at prøv skrumlet.

HALLING

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #14 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Halling, tak for dit svar, og tak for tilbudet, kommer nok til at hold dig op på det en gang.

ja jeg kan se, at man ikke skal satse/købe for stor en maskine, første gang,
jeg er også ret sikker på, at det bliver et KTM 400 ccm, jeg vil forsøge at gafle mig.

Jeg har pt en Honda CRF 450 R (crosser), måske jeg finder en udstødning, der overholder db kravene,
så jeg kan komme med på et par ture sammen med jer.

Jeg er lidt hængt op i de næste 3-4 weekender, men derefter skulle der være fri bane.
vi kunne evt. prøve at ringe sammen i start Febuar, for at aftale en dag, hvor vi kan mødes,
jeg kan låne en lille skov i Langå :Matrix:

Mvh
Motoman Mobil 40-627747

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • GUEST
13 år 8 måneder siden #15 af
Besvaret af på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Moto-Man,

Du skriver bare når du er klar - jeg hygger som du nok kan læse med et dobbelt benbrud for tiden, men lad os se hvordan dagsformen er.

(jeg burde vel egenlig også overveje at ændre mit login nu hvor Kent-nu-skal-den-satme-ha-no'et-øre-ting har overtaget 520 uhyret)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Mathias
  • Mathias
  • Posts: 174
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #16 af Mathias
Besvaret af Mathias på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Halløj og velkommen

Jeg har en EXC 250 2-takter stående. Den er godt nok ikke til salg (endnu) men du må da gerne komme forbi og se om det kunne være noget for dig med sådan et bæst. Jeg bor i Århus C.

Mvh Mathias

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #17 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Halløj Mathias

Tak for tilbudet, jeg vender lige tilbage i febuar, så må vi se om vi ikke kan finde en dag.

Mvh
Motoman

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • boddum
  • boddum
  • Posts: 45
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #18 af boddum
Besvaret af boddum på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
hej Motoman
ta dog en sæson på hondaen og se om det ernoget for dig det her , jeg mener du bare kan geare hondaen om og forlænge din lyddæmper eller feks ringe til jegstrup cross han kan skaffe DOMA enduro potter til næsten alle crossere. etuniversal lygte sæt kan købes ved pse parts koster ikke ret meget. affjedringen kan også diskuterres det er rigtigt at enduro er blødere men på nogle af løbene feks sønderjysk terræn løb er det nu ingen ulempe at køre cross affjedring og gearing. så mit råd til en begynder er lidt forskellige tandhjul en modicificeret eller en doma enduro dæmper ,et universal lygte sæt evt et ur da tanken kun rækker til ca 1,5 time(maks) så er du ikke dårligere kørende end de flest andre i klubben.
mvh boddum:)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #19 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Boddum

He He, så må der sku være nogle i klubben, der Helt Vildte dårligt kørende :Matrix:

Men ja, kan godt se pointen, måske det skulle prøves.

Mvh
Motoman

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • boddum
  • boddum
  • Posts: 45
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #20 af boddum
Besvaret af boddum på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
joow der er nok tempo for en hver smag

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

13 år 8 måneder siden #21 af yamahapusher
Besvaret af yamahapusher på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Det er sgu en hyggelig tråd du har startet op her - Mr Motoman:Matrix:/

Et nødvendigt indspark i denne offroad/enduro opstartsfase må også være:

"Den der bærer viljen i hjertet...bla...bla, bla..."

- vores kultur og eventuelle mål og resultater heri, afhænger i høj grad af MANDEN og mentaliteten - det materielle er kun en del af den samlede lykkefølelse som man kan rammes af ved at møde op!

Bor selv i en skov ved Langå, så jeg er selvfølgelig klar til en gang hyggeoffroad når du har lyst




:['

Velkommen til dig - og vi ses!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • MotoMan
  • MotoMan
  • Posts: 100
  • Thanks:
  • Karma:
13 år 8 måneder siden #22 af MotoMan
Besvaret af MotoMan på emne 2008 husqvarna 250 4-takt
Hej Yamahapusher

Ja det er blev en rigtig godt og hyggelig tråd, med utrolig meget positiv feedback..

Ja jeg er godt klar over at maskinen ikke alene gør det :) glæder mig også til snart
at komme i sadlen, og møde folkene i DORMCK.

Og ja, jeg er med på hyggeoffroad når vi komme lidt længer hen i kalenderen, er sikker på
vi kan få et par fede ture i skoven v/Langå, var der lige idag i anden anledning, er mere og mere sikker på, der kan laves et/nogle rigtig fede øve spor der :Matrix:

Jeg giver lyd, når jeg er klar

Mvh
Motoman

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.583 sekunder
Leveret af Kunena Forum